Pvda wil overlast RTHA minimaliseren

Afgelopen zomer is het vliegverkeer toegenomen doordat er extra verkeer kwam van Schiphol die het momenteel niet meer aan kan. Dit leidde tot grote overlast in met name Schiedam Noord.

Samen met Groen Links, D66 en CDA diende Dik van Belle een motie in waarin gevraagd wordt aan het college om bij het ministerie aan te dringen op vermindering van overlast.

Dick sprak in de raad de volgende woorden:

We hebben de afgelopen weken veel energie gestoken om de kans te vergroten dat deze motie breedgedragen gaat worden. Om aan te geven dat we in de toekomst geen verdere toename van de overlast van RTHA meer dulden. Dat stillere vliegtuigen bedoeld zijn voor meer stilte ipv voor meer vluchten binnen de geluidstru
imte. Dat als Schiphol moet krimpen dat dat niet betekent dat vluchten over Schiedam toenemen. Dat we luisteren naar de bewoners en gezamenlijk dit signaal afgeven.
Er zullen partijen zijn die deze motie scherper hadden gewild en er zullen partijen zijn voor wie deze brief een hele stap is. Voor ons is het het belangrijkst dat we deze brief gebruiken als extra geluid bovenop het bestuurlijke proces naar het nieuwe luchthavenbesluit. Dit is waar we ons als PvdA de de afgelopen maanden voor in hebben gezet en de komende maanden zullen blijven doen.
Ik hoop dan ook van harte op raadsbrede steun, dat zou deze boodschap des te krachtiger maken.
De Motie :