PvdA wil lijn 21 koste wat het kost behouden.

De PvdA is negatief verrast door het voornemen van de MRDH om de tramlijn in Schiedam Noord af te kappen. Dit zei Dick van Belle tijdens de commissie vergadering op 21 maart.

Voor ons lijkt dit meer op een bestuurlijke dwaling dan op een weloverwogen idee. Even met gezond verstand naar de huidige situatie kijkend:

• Er wonen in Noord zo’n 30.000 mensen;
  • er rijdt nu al een tram (weliswaar te weinig);
  • er wordt een nieuw treinstation verwacht (Station Kethel) aan de kant waar we eigenlijk al tijden een verlenging van de trambaan verwachten;
  • er ligt ook al jaren een tunnelbak klaar;
  • de keerlus is pas nog helemaal opgeknapt;
  • en er worden in de toekomst mogelijk nieuwe woonwijken bijgebouwd!

Daarbij, als we het over een bus als alternatief hebben, zien we op dit moment helemaal niet de ruimte en lopen de toegangswegen tot Noord vol rondom de spits.

Wat ons betreft de perfecte omstandigheden om de tram in de komende jaren juist uit te willen breiden en vaker te laten rijden. Dat is dan ook het enige dat we logischerwijs hadden verwacht.

De informatie vanuit de MRDH en haar adviseurs heeft deze zorgen ook niet weggenomen. We geloven best dat men goed kan rekenen, maar als je de verkeerde opdracht meegeeft dan reken je naar het verkeerde doel. De MRDH heeft aan het een adviesbureau als opdracht gegeven de tram sneller te laten rijden, d.w.z. minder te laten stoppen. En we kunnen allemaal uittekenen dat dit tot verkeerde besluiten kan leiden. Zo’n doel staat op gespannen voet met bereikbaarheid, afstand voor de reizigers tot opstappunt etc. en zou dus nooit een einddoel op zich mogen zijn, hoogstens ergens een meetwaarde in het grotere plaatje.

De PvdA wil de tram dan ook koste wat het kost behouden en liever zelfs uitbreiden. In het grotere plaatje twijfelen wij er niet aan dat dat de juiste beslissing is voor de Schiedammers, voor de RET en voor de toekomst van het openbaarvervoer in Schiedam. Wij vragen het college dan ook om alles op alles te zetten om dit voornemen te verwijderen uit het Tram Plan van de MRDH.

foto keerlus Bron Schie TV